Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu
Tarikh : 17 Januari 2011
Masa : 0800 - 0900 pagi
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Tahun 2
Bilangan Murid : 20 orang
Tema : Unit : 1 Dunia Kami
Tajuk : Kawan Baharu
Hasil Pembelajaran:
Fokus Utama
5.2 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
(iii) Memahami perkataan, frasa dan ayat.
Aras 3
(i) Membaca petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan
menarik.
Fokus Sampingan
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang
betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 1
(i) Membaca teks bukan sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar.
Aras 1
(ii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Objektif Pelajaran:
Pada akhir pelajaran ini murid-murid dapat:
1. Membaca teks bukan sastera dan teks sastera dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar.
2. Mengenalpasti isi – isi penting daripada bahan yang dibaca.
3. memperoleh maklumat daripada sesuatu bahan.
Sistem Bahasa:
i) Tatabahasa : Ayat tunggal, imbuhan
ii) Sintaksis
Pengisian Kurikulum
a. Ilmu : Pendidikan Moral
b. Nilai : Baik hati
c. Kemahiran Bernilai Tambah:
i) Kemahiran Berfikir : menjelaskan
ii) Kecerdasan Pelbagai : interpersonal
Pengetahuan Sedia Ada : Murid mengenal jiran dan kawan baharu
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks, Carta, Buku Aktiviti, lembaran kerja
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Murid menyatakan
nama rakan baharu.
|
1.Guru bertanya
kepada murid yang
mempunyai kawan
baharu.
2. Murid menyatakan
nama rakan baharu.
|
Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal & Intrapersonal
Nilai: Baik hati, keberanian.
|
Langkah 1
(10 minit)
|
1. Membaca dialog
dengan jelas dan
intonasi yang betul.
|
1. Murid membaca
dialog secara kelas.
2. Murid membaca
dialog secara
individu.
|
Bahan Bantu Mengajar:
Buku Teks
Kecerdasan Pelbagai:
Interpersonal & Intrapersonal
Nilai: Berani mencuba untuk bercerita tentang petikan dan bercerita tentang pengalaman sedia ada mereka.
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1. Menyampaikan
dialog secara
lakonan.
|
1) Murid membuat
lakonan
berpandukan
dialog.
2. Guru menjelaskan
beberapa isi
penting.
|
Bahan Bantu Mengajar:
-Buku Teks
-Carta
Nilai:
- Keberanian
Tatabahasa:
- Ayat Tunggal
Kemahiran Berfikir:
Menyusun
|
Langkah 3
(15 minit)
|
1.Berbincang tentang
perkataan berimbuhan
dalam dialog.
|
1. Guru menjelaskan
Perkataan
Berimbuhan.
2. Murid mencatat
beberapa
perkataan
berimbuhan
dalam kumpulan.
3. Murid menyatakan
beberapa
perkataan
berimbuhan yang
dicatat mengikut
kumpulan.
|
Bahan Bantu Mengajar:
-Buku Teks
- Carta
Nilai: Baik Hati
Tatabahasa :
Kata imbuhan
Kemahiran Berfikir:
Membuat analogi
Lembaran kerja
|
langkah 4
(15 minit)
|
1. Menjawab soalan
pemahaman.
|
1. Guru menjelaskan
beberapa maklumat
penting.
2. Murid menjawab
soalan pemahaman
secara bertulis.
3. Guru membuat
rumusan tentang
jawapan murid.
|
ABM
Lembaran Kerja
KBT : Menyusun
Kecerdasan pelbagai:
-Interpersonal
|
langkah 5
(5 minit)
|
Penutup (kognitif)
1. Rumusan
|
1. Guru merumuskan secara keseluruhan isi pelajaran yang di sampaikan pada hari ini.
|
Kecerdasan pelbagai:
- Intrapersonal
|
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran:
Secara keseluruhannya pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh guru telah mencapat objektif. Iaitu 15 daripada 20 orang murid dapat memahami tugasan yang diarahkan oleh guru. 5 orang murid yang belum menguasai kemahiran yang diajar dalam pengajaran dan pembelajaran akan diberi bimbingan oleh guru.
Kekuatan
Selepas melaksanakan P & P , saya dapati murid – murid dapat membaca dialog dengan jelas dan intonasi yang sesuai. Ini disebabkan guru menulis dialog pada carta dengan jelas. Bahan bantu mengajar yang diguna oleh guru juga pelbagai, jadi ianya menarik minat murid untuk belajar. Berhubung dengan penglibatan murid – murid pula, murid – murid sememangnya amat untuk berminat berlakon dan mereka melibatkan diri secara aktif. Murid – murid juga menyiapkan tugasan mengikut masa yang ditetapkan kerana guru akan memberi bimbingan kepada murid yang kurang faham tentang P & P yang disampaikan.
Kelemahan
Dalam P & P ini, saya dapati terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi perhatian. Walaupun murid –murid berminat untuk berlakon berpandu kepada dialog pada carta namun terdapat beberapa orang murid tidak melibatkan diri kerana mereka belum menguasai kemahiran menulis dan membaca. Ini menyebabkan mereka berasa bosan untuk mengikut P & P yang dijalankan. Kawalan kelas juga terjejas kerana murid – murid yang pandai berebut – rebut untuk membuat lakonan menyebabkan keadaan kelas agak bising.
Cara – cara mengatasi kelemahan
Bagi mengatasi masalah murid – murid yang belum pandai membaca dan menulis, saya telah menyediakan bahan bacaan yang lebih mudah dan mengumpul mereka di suatu sudut dan memberi bimbingan kepada mereka berpandukan kepada Program LINUS. Berkaitan dengan masalah kawalan kelas, saya membahagi murid – murid kepada kumpulan. Jadi mereka akan membuat lakonan bergilir – gilir mengikut kumpulan. Ini dapat membantu guru mengawal keadaan kelas.