RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN SENI DAN VISUAL
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni Dan Visual
Tahun : Tahun 5
Masa : 1030 – 1130 Pagi ( 1 Jam )
Bidang/ Tema : Membentuk dan membuat binaan
Tajuk : Memperkenalkan idea stabail
- Flora ( Bunga )
Objektif : Pada akhir pembelajaran ini, murid – murid dapat :
- Mempelbagaikan bahan dan teknik dalam
menghasilkan stabail yang menarik.
- Murid dapat mengamalkan nilai kerajinan ,
berhati – hati dan menyayangi alam sekitar.
Fokus Utama : Memilih bahan – bahan yang sesuai untuk membuat
stabail.
Nilai : Kerajinan, berhati – hati, menyayangi alam sekitar
Kemahiran Berfikir : Menjana idea
Media Pengajaran : Kertas warna, dawai, gunting, tali
Langkah/ Masa
|
Aktiviti P & P
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 Minit )
|
1. Guru menunjukkan kertas berbentuk bulat
tergantung pada sebatang lidi yang
dipegang oleh guru.
2. Guru bertanya kepada murid tentang objek
yang dipegangnya.
3. Murid menyatakan jawapan masing –
masing.
4. Guru memperkenalkan tajuk.
|
Lidi, Kertas warna
|
Langkah 1
( 10 Minit )
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh stabail.
2. Guru menerangkan pelbagai jenis
stabail.
|
Contoh stabail
Nilai: Rajin
|
Langkah 2
( 15 Minit )
|
1. Guru memperkenalkan beberapa bahan
yang boleh digunakan untuk membina
stabail.
2. Guru menunjukkan cara – cara membina
stabail.
3. Murid mempamerkan bahan – bahan yang
dibawa.
|
Kertas warna, tali
Dawai
Nilai : Berhati – hati
: Bersyukur
|
Langkah 3
( 25 Minit )
|
1. Murid meletakkan bahan – bahan yang
dibawa di atas meja.
2. Murid – murid membina stabail masing –
masing.
3. Guru membimbing murid yang menghadapi
masalah dalam membina stabail.
4. Murid mempamerkan hasil kerja dan
menjelaskan secara ringkas.
|
Media:
Dawai, gunting,
kertas warna,
botol mineral kecil,
tali
Kemahiran Berfikir:
Menjana idea
Nilai: Berhati – hati
: Bersyukur
|
Penutup
( 5 Minit )
|
1. Guru membuat kesimpulan tentang stabail
yang dihasilkan oleh murid.
|
Refleksi Pengajaran dan Pembelajaran:
Secara keseluruhannya pengajaran dan pembelajaran pada hari ini mencapai obektif kerana 14 daripada 16 orang murid dapat menghasilkan stabail masing – masing. Bagi 2 orang murid yang belum siap, mereka diberi bimbingan dan dibenarkan untuk menyiapkan stabail masing – masing di rumah. Murid – murid juga bergitu berminat untuk membuat aktiviti binaan
Kekuatan
Murid – murid bergitu berminat dan terlibat secara aktif dalam pembinaan stabail, apatah lagi kemahiran ini baru diperkenalkan. Mereka juga saling bekerjasama dan tukar – menukar kertas warna bagi menghasilkan stabail yang lebih menarik. Dengan ada kemahiran membina stabail, murid – murid dapat menunjukkan kreativiti masing – masing.
Kelemahan
Aktiviti membina stabail suatu kemahiran yang agak baru bagi murid – murid saya, jadi untuk menerangkan cara – cara membuatnya memakan masa yang agak panjang. Ini menyebabkan murid – murid agak lambat menyiapka hasil kerja masing – masing . Selain itu, terdapat beberapa orang murid tidak membawa bahan yang lengkap. Oleh itu, guru terpaksa menyediakan bahan untuk mereka. Secara langsung menyebabkan mereka sukar menghasil binaan stabail yang lebih menarik kerana bahan yang digunakan terhad.
Cara – cara mengatasi kelemahan
Bagi mengatasi masalah stabail yang kurang berkualiti dihasilkan, guru akan membuat pengulangan aktiviti tersebut pada minggu berikutnya. Ini membolehkan murid – murid menghasilkan binaan stabail yang lebih menarik kerana mereka sudah ada pengalaman dan kemahiran yang sudah dipelajari. Sementara murid – murid yang sering tidak membawa bahan akan dimaklumkan seminggu lebih awal dan guru juga akan menyediakan bahan yang lebih banyak. Ini akan membolehkan murid – murid terlibat lebih aktif kerana semua mereka ada bahan. Guru juga akan mempamerkan lebih banya contoh agar murid – murid mendapat idea yang lebih menarik.